Marketing to TY!

Jak promować swój sklep zoologiczny?

 

Odpowiedź jest zarazem prosta i trudna. No bo przecież promocja i marketing to hasła znane nie od dziś. Nie trzeba robić studiów specjalistycznych by zrozumieć marketing. Jeśli kiedykolwiek próbowałeś coś sprzedać to prawdopodobne ,musiałeś się zastanowić jak dotrzeć do potencjalnego klienta, co mu powiedzieć, jak zaoferować by zachęcić a nie przestraszyć….

 

Jeżeli chodzi o zoologie w szczególności sklepy zoologiczne, to nie ma lepszego marketingu niż edukacyjny. Zoologia zresztą nie jest tu wyjątkiem – chyba mało znajdzie się takich branż w których marketing edukacyjny nie byłby przydatny a czasami wręcz niezbędny.

 

Pamiętam z jakim zdziwieniem i ciekawością jednocześnie odnosili się do mnie klienci sklepu zoologicznego kiedy nie starałem im się sprzedać produkty a wręcz zachęcałem do nie wchodzenia w koszty które nie były im potrzebne. Niektórzy zapaleni nowi akwaryści chcieli kupować wszelkiego rodzaju testu do sprawdzanie czynników chemicznych w wodzie w akwarium. Po wytłumaczeniu że nie muszą robić wszystkich testów a czasami nawet w ogóle nie muszą…wręcz z niechęcią patrzyli na mnie „no bo przecież chcieli jak najlepiej”. Co ciekawe chcieli się przekonać i tak kupowali. Jak nie u mnie to u konkurencji. No bo przecież klient nasz pan.

 

Jednak na szczęście większość klientów z niedowierzaniem chowa portfel do kieszeni i …. w ten sposób staja się lojalnymi klientami. Takimi którzy nie tylko wrócą tu z powrotem „no bo ktoś ich nie chciał oszukać” ale i powiedzą swoim znajomy i ci również zjawią się w sklepie.

Odnajdź mnie na facebooku i polub.

Prosta banalna sprawa – bądź fachowcem a nie sprzedawcą. Słuchaj co mówią klienci nie napadając ich swoimi prawdami. Klienci nie lubią nachalności. Wolą być wysłuchani i zrozumiani. Wtedy wrócą razem ze swoimi znajomymi i dobra fama pójdzie w miasto.

 

Edukacja, czyli uczenie innych istoty zagadnienia i w związku z tym polecanie im najlepszych możliwych rozwiązań. Taka kolejność – nigdy na odwrót.

 

Żeby edukować innych – trzeba się przede wszystkim samemu edukować. I jest to etap permanentny. To będzie trwało całe życie. Prawdopodobnie w rożnych nasileniach w danych okresach życia – ale nauka jest ciągła. Dla osób przedsiębiorczych to akurat nie jest problem. Jeśli masz przedsiębiorczy umysł to lubisz się uczyć. A jeśli to jest twoja pasja, to już w ogóle nie ma o czym mówić – to się dzieje naturalnie.

Jak zaaplikować pasje do swojego życia by zaktualizować swój biznes? Przeczytaj i zobacz

 

Tak więc dochodzimy do momentu kulminacyjnego – promocja i skuteczność twojego biznesu – to jest twój ciągły rozwój. Każda przeczytana książka, szkolenie, inspirujące rozmowy, przemyślenia…rodzą twój biznes na nowo i tworzą z ciebie coraz lepszego fachowca.

 

A do utrwalenia tej nauki najlepsza jest nauka tego samego innych…. Zawsze mnie dziwiło – chodząc jeszcze do szkoły skąd ci nauczyciele tyle rzeczy pamiętają treści merytorycznych z książek, równań, zawiłości gramatycznych. Dziś już wiem. Oni przez lata powtarzali to samo. Stali się perfekcjonistami. I może niekoniecznie o takiej perfekcji mówię jeśli chodzi o marketing sklepu zoologicznego, lecz te powtarzanie materiału ma z tym wiele wspólnego. Oprócz klientów są jeszcze twoipracownicy którym przekazujesz swoją wiedzą.

 

Nawet z czasem kiedy twoje miejsce w firmie jest coraz wyżej, ty masz więcej pracowników to twoja wizja i twoja osoba jest na świeczniku i To na ciebie patrzą ludzie i to ty reprezentujesz swoja firmę. Tak więc jest to niekończący się proces.

 

Jednym słowem marketing w firmie to TY.

 

Przez wiele lat pracowałem w sklepie zoologicznym który nie wydał złotówki na reklamę w prasie, tv czy internecie. Owszem zostały wydrukowane jakieś ulotki lecz one nie miały prawie żadnego wpływu na większa liczbę odzwierzęcych sklep. I przez lata firma rozrosła się do sieci sklepów bez żadnej innej reklamy niż marketing edukacyjny. Oczywiście ta reklama to nie jedyny czynnik sukcesu, ale niewątpliwie stanowiła znaczny procent tego sukcesu.

 

A pozostały marketing? Owszem ważny i te tematy też będę poruszał w następnych artykułach, ale dziś chciałem zacząć od podstaw – czyli od Ciebie.

 

Krzysztof Burzyński

www.strefazoo.info  a już niedługo również……

 

About the Author

Krzysztof Burzyński
Od 2003 roku w branży zoologicznej. Od sprzedawcy po menadżera sieci sklepów. Obecnie szkoleniowiec, rekruter, doradca, redaktor i dziennikarz. Specjalizuje się w know-how założenia i prowadzenia sklepu zoologicznego. Autor książek: "Praktyczny poradnik dla rekrutujących" i "Jak skutecznie sprzedawać w sklepie zoologicznym"

2 Comments on "Marketing to TY!"

Leave a comment